indiadventure.reismee.nl

Alle kleuren

Ja, wij zijn zoveel mooier als we samen zijn.

Ook al is het nog maar mijn tweede blog, de roadtrip is bijna op zijn eind. Dat is dan ook direct de reden dat het nog maar mijn tweede blog is. Reizen van Shimla tot Goa was tijdrovend, en dan staat men computer uit men backpack pakken niet op de eerste plaats. Daarom tijd voor een inhaalmanoeuvre.

Van Shimla tot in Goa. De roadtrip gaf ons zo’n mooie, verschillende plaatsen. Gestart in New Delhi, naar Shimla, naar een dorpje in de Himalaya, terug naar Shimla, naar Dharamshala, naar Amritsar, naar Agra, naar Udaipur, naar de woestijn in Jaisalmer, terug naar Udaipur, verder naar Mumbai om nu in Goa te eindigen. Volgende zondag vlieg ik door naar mijn – voorlopig – laatste bestemming, Vadodara. Maar plannen worden al gesmeerd om in de herfstvakantie naar het zuiden te reizen.

Melig of niet, de roadtrip is zoveel mooier als het samen wordt gedaan. Zonder mijn groepsgenoten was deze reis nooit hetzelfde geweest. We hadden allemaal tijd voor onszelf nodig en iedereen had zijn eigen manier van genieten, maar zonder urenlang Britney Spears zingen, op Indische popmuziek dansen, uno, skipbo en kaarten spelen, babbelen over elkaars leven en familie, gewoonten en woorden uit verschillende landen, gemixte karakters… was deze reis nooit hetzelfde geweest.

Reik je hand naar me uit, leg ze in de mijne
En laat ons dromen van betere tijden.

Zoals ik in mijn vorige blog zei, is India precies wat ervan gezegd wordt. Er is veel armoede, afval, geluid, drukte. Anderzijds zijn er ook veel borden die preken voor een beter milieu, de mensen zijn ontzettend vriendelijk, plastic is in sommige staten (relatief) verboden, er zijn veel vrijwilligers. Dus laat ons dromen van betere tijden voor India. Het zal lang duren en het zal op hun eigen manier zijn, maar zij zijn gelukkig hier dus wie zijn wij om te oordelen over hoe het eraantoe gaat?

Is je huid donkerder of bleker dan de mijne
Laat ons proberen elkaar niet te vermijden.

Hoe groot de kloof tussen België en India ook is, mensen vermijden elkaar hier niet. We zijn hier welkom. Soms worden we zelfs als meerderwaardigen behandeld, zo erg dat het ongemakkelijk wordt. Vorige week tijdens ‘Independence day’ gingen we naar een school om dat te vieren. Kinderen zongen, dansten, deden optredens. Midden in dat optreden werden we weggehaald en kregen we een uitgebreid ontbijt met de directie. Waarom? Geen idee. De kinderen kregen naar mijn weten niets en wij zaten daar maar, ons tweede ontbijt van de dag (proberen) te eten.
Enkele foto’s zijn te vinden op www.greenlion.net

Niemand op straat spreekt je aan, ziet je staan
Waarom doen mensen elkaar toch zo'n pijn
Zou het niet beter zijn als wij voortaan
Verdraagzaam zijn, verdraagzaam zijn

Wel, mensen spreken ons voortdurend aan en dat ze ons zien, is een absolute zekerheid. Maakt niet uit waar we lopen, hoeveel lichaamsdelen we bedekken, IEDEREEN wilt een foto. Sommigen zijn zo vriendelijk het te vragen, anderen zijn ongegeneerd en komen selfie-nemend, video-opnemend langs ons lopen. Blijkbaar is een blanke huid iets heel eigenaardig. Nooit verwacht dat wij zouden voelen hoe het is om zo bekeken te worden en dat doet me alleen maar pijn als ik denk dat anderen hetzelfde voelen in België. Dus please, voor de mensen die dit lezen, laat ons voortaan verdraagzaam zijn. Bekijk mensen die anders zijn niet alsof ze anders zijn, maar omarm de diversiteit.

Ja, wij zijn zoveel mooier als we samen zijn.

Hand in hand! Oog in oog!
Alle kleuren van de regenboog!

De planeet waar je woont
als ze soms te grauw is
Laat ons beloven samen te gaan leven

Het gras is altijd groener aan de overkant, of niet? We hebben het zo slecht niet in België. Problemen, klachten, frustraties zijn relatief. We mogen allemaal eens goed klagen, zagen en verdriet of pijn hebben, dat zal ik zeker ook niet kunnen laten als ik terugkom. Maar als de wereld even te grauw is, probeer dan ook een beetje te relativeren en besef hoeveel we eigenlijk hebben. Bij deze moet ik mezelf beloven om meer samen te gaan leven.

Waar het niks uit maakt of mijn purper,
Groen of blauw is,
Want voor mij is het om het even.

Geen uitleg voor nodig.

Niemand op straat spreekt je aan ziet je staan
Waarom doen mensen elkaar toch zo'n pijn
Zou het niet beter zijn als wij voortaan
Verdraagzaam zijn, verdraagzaam zijn

Ja, wij zijn zoveel mooier als we samen zijn.

Hand in hand! Oog in oog!
Alle kleuren van de regenboog!

ALS WIJ NU HAND IN HAND SAMEN GAAN STAAN
KINDEREN ONDER DE ZON, ÉÉN VOOR ÉÉN
DAN IS DE HEMEL OP AARDE VOORTAAN
VAN IEDEREEN, VAN IEDEREEN.

Chantal

Zo mooi en zo waar!

Moeke Annie

Zo mooi verwoord succes verder fijn om nog eens iets van jou avontuur te horen heel veel groetjes xxx?

Mama

Mooie tekst ?

Tante Maria

Hey Hannelore,
Mooi geschreven,moet nogal wat emoties opwekken?
Kijk al uit naar het volgende verslag!
Geniet er nog van ?

Hilda